Tandvård Hund

Tandvård för smådjur

Även våra djur behöver gå till tandläkaren och cirka 80 % av alla djur har någon form av tandproblem. Det vanligaste problemet hos våra husdjur idag är tandsten och behandlas inte problemet så leder det till tandlossning. Tandsten bildas genom att bakterier som normalt finns i munhålan och bildar tillsammans med saliv en hinna på tänderna. Hinnan kallas för plack och om inte placken avlägsnas ansamlas det vid tandköttskanten och orsakar inflammation i tandköttet.

Tandköttet blir då rött, svullet och blöder lätt. Passa på att fråga vid vaccination eller annat besök om Du känner dig osäker på Ditt djurs munhälsa.
Med tiden förkalkas placken och tandsten bildas. Tandstenens ruffa yta underlättar för nya bakterier att fästa vid och mer plack bildas. Avlägsnas placken och tandstenen, försvinner även inflammationen i tandköttet som blir friskt igen. För att få bort tandstenen krävs munssanering hos veterinär under narkos. Obehandlad tandköttsinflammation i kombination med tandsten kommer övergå till tandlossning.

Förebyggande munhälsa för smådjur

Med förebyggande munhälsa kan många av djurens tandproblem förhindras. Försök att regelbundet borsta tänderna på din hund och katt. Det finns speciell tandkräm och tandborstar anpassade för våra djur som man kan använda.
Hos katter finns en tandsjukdom som heter FORL (Feline Odontoclastic Resorption Lesions). Sjukdomen bryter ner tandens emalj och när tandens pulpa blottas blir det mycket smärtsamt för katten. Katter med FORL får svårt att äta och har ofta dålig andedräkt. Idag finns ingen behandling mot FORL utan man drar ut de tänder som är angripna. Katter drabbas tyvärr ganska ofta av sjukdomen, och trots omfattande forskning har man inte lyckats hitta en orsak till sjukdomen.

w